Er zijn veel merken die e-sigaretten maken en met elkaar concurreren om de gunst van de damper. In Amerika heeft Juul bijna driekwart van de vaping markt in handen, toch zijn ze internationaal gezien geen speler van belang. Wat is Juul en hoe zijn ze (in Amerika) zo snel populair geworden?

Wat is Juul?

Juul Labs is een fabrikant van e-sigaretten die sinds 2017 hun damper op de markt heeft gebracht. In het derde kwartaal van 2018 hadden ze 72% van de markt veroverd, met een omzet van 2 miljard dollar. Niet slecht voor een merk dat zo kort bestaat, en internationaal in slechts een handvol landen wordt verkocht. Op het Europese vasteland is de Juul e-sigaret (nog) nergens te koop.

Waarom is dit merk zo populair?

Volgens diverse bronnen is Juul zeer agressief in marketing, en dan met name gericht op jongeren. Deze strategie hebben ze (verplicht) een beetje laten varen, toch beweren critici dat ze nog steeds veel jongeren aan zich binden met zoete smaakjes en een flinke dosis nicotine. Door het gebruik van nicotine zout ligt het nicotinegehalte van één Juul e-sigaret op twee pakjes normale sigaretten.

Alleen voor ex-rokers

De oprichter van Juul heeft onlangs aangeven dat hun producten alleen bestemd zijn voor overstappers en niet voor nieuwe dampers, omdat er verslavende stoffen in aanwezig zijn. Of dat jongeren ervan zal weerhouden om deze elektronische sigaretten uit te proberen valt nog te bezien. Hoewel het merk zich langzaam maar zeker internationaal uitbreidt zullen ze in Europa door de strenge wetgeving nog een flinke strijd voor de boeg hebben alvorens ze ook hier verkrijgbaar zijn. Maar met zoveel trouwe klanten in Amerika hebben ze ons niet echt hard nodig om overeind te blijven.